چرخ ماهیگیری مناسب را چگونه انتخاب کنیم ؟

چرخ ماهیگیری

چرخ ماهیگیری مناسب را چگونه انتخاب کنیم ؟

شاید شما هم مثل من بتازگی علافمند به ماهیگیری شده اید یا کنجکاو هستید که بدانید چرخ ماهیگیری باید چه خصوصیاتی داشته باشد و همچنین پارامترهای مهم آن جهت انتخاب چیست. پس اینجا را بدرستی برای پاسخ سوالات خود انتخاب کرده اید. ابتدا بهتره قبل از خرید چرخ در مورد چوب آن یا لنسر تحقیق کرده باشیم زیرا چرخ به تناسب چوب انتخاب می شود همچنین برای بهره بهتر، بودجه خود را به صورت تساوی بین چرخ و چوب تقسیم کنید و از همه مهمتر هدف خودتان را از نظر نوع و محل صید مشخص کنید . از این رو در این مقاله ، قصد داریم شما را با انواع چرخ ماهیگیری آشنا کنیم اگر آماده اید بزن بریم.

معرفی کلاس های چرخ ماهیگیری

چرخ های ماهیگیری دارای کلاس طبقه بندی می باشد . کلاسها دارای ارقام هزارگان می باشد مثلا کلاس 2000 که گاها به صورت مخفف 20 یعنی 2000 یا 40 یعنی 4000 مشخص می شوند . این دو رقم بخشی از کد چرخ را تشکیل می دهند مثلا چرخ ماهیگیری کبری مدل CB640 یعنی دارای شش بلبرینگ و کلاس آن 4000 می باشد. در ادامه به ترتیب این کلاسها را خدمتتان معرفی می کنیم:
کلاس 1000 تا 3500 (10 تا 35) : شامل چرخ های کوچک جهت نصب بر روی لنسرهای 6 الی 7 فوتی و صید ماهی های کوچک از یک تا پنج کیلوگرم
کلاس 4000 تا 5500 (40 تا 55) : شامل چرخ های متوسط جهت نصب بر روی لنسرهای 6 الی 7 فوتی و صید ماهی های کوچک از چهار تا هفت کیلوگرم
کلاس 6000 تا 9500 (60 تا 95) : شامل چرخ های بزرگ و صید ماهی های کوچک از شش تا پانزده کیلوگرم

چرخ ماهیگیری اسپینینگ (Spining reel)

چرخ اسپینینگ (Spining reel) یا اسپول ثابت (منظور از اسپول قرقره چرخ می باشد) بدلیل سادگی ازمتداول ترین چرخ مورد استفاده در بین ماهیگیران ایرانی است و بیشتر جنبه عمومی دارد. این چرخ ها قدرت کمتری نسبت به چرخ های اسپول متحرک دارند و دارای دو نوع کلاچ جلو و کلاچ عقب می باشد.
کاربرد: سادگی، متداول و جهت صید انواع ماهی مثل قزل‌آلا، کپور و دیگر ماهی‌های مهاجم

برای خرید این دسته از چرخ ها به این لینک مراجعه فرمائید.

چرخ ماهیگیری اسپین کست (Spincast Fishing Reel)

این چرخ نسبت به چرخ های دیگر اجزاء آن خیلی مشخص نیست و به صورت یک محفظه کامل است که از طریق یک سوراخ نخ خارج می شود لذا نگرانی از بابت پیچ خوردگی نخ وجود ندارد اما در عوض قدرت این چرخ نسبت به سایر چرخ ها کمترو قیمت آن نیز در مقایسه ارزان تر است. در هنگامی که نخ را پرتاب می کنید پشت چرخ دکمه ای وجود دارد که با فشار بر روی آن ، نخ از آن خارج می گردد و با رها کردن دکمه، نخ متوقف می شود.مشکلی که در مورد این نوع چرخ وجود دارد که دقیق نبوده و برد پرتاب آن به بلندی سایر انواع چرخ ماهیگیری نیست.
کاربرد: بسیار مناسب ماهیگیران مبتدی و گزینه ای مناسب برای صید ماهی های کوچک و متوسط رودخانه ای است.

چرخ ماهیگیری بایت کستینگ (Baitcasting Fishing Reel)

چرخ بایت کاستینگ، پیشرفته ترین و قوی ترین نوع چرخ در میان انواع چرخ های ماهیگیری است. این چرخ برای صید در دریا و صید ماهیان بزرگ طراحی شده و قدرت بسیار زیادی دارد. این چرخ بخاطر پایه های کوتاهش می تواند بر روی چوب های بزرگ ماهیگیری دریایی نصب گردد. اسپول چرخ متحرکه و یه مقدار کار باهاش سخته یعنی نیازمند تجربه بیشتری می باشد و بیشتر حرفه ای ها باهاش کار می کنند و در مجموع بیشترین دقت و برد پرتاب را دارد.
همچنین این نوع چرخ امکان باز پس گیری قدرتمند، سریعی را فراهم می آورد که سبب می گردد برای صید ماهی های فایتر (Fighting fishes) بزرگتر، سنگین تر، عالی باشند.
کاربرد: حرفه ای – صید ماهی های مبارز و بزرگ خصوصا در آب های شور دریا

چرخ ماهیگیری پشه (Fly Reel)

این نوع چرخ بر روی لنس های فلای یا پشه نصب می شود و نخ مورد استفاده در آن نیز از نوع نخ پشه است و طبیعتاً برای ماهیگیری به سبک پشه یا فلای کاربرد دارد. این چرخ ساده فاقد کلاچ و اسپول برای پرتاب است و برای ماهی گیری در کنار اسکله های کم عمق و یا رودخانه های آرام گزینه ای مناسب است. چرخ فلای تنها دارای یک قرقره برای جمع و پهن شدن نخ است و مکانیزم آن به همین سادگی است.
کاربرد: مکانیزم بسیار ساده – مناسب ماهیگیری به روش پشه

چرخ ماهیگیری بایت رانر (Baitrunner Fishing Reel)

چرخ بایت رانر یک کنترل کننده ی پرتاب (دکمه ی بایت رانر) دارد که سبب می شود پرتاب راحت تر انجام گیرد و از پیچیده شدن نخ هم جلوگیری به عمل آید.چرخ بایت رانر سنگین ترین و حجیم ترین نوع از انواع چرخ های ماهیگیری است. این نوع چرخ معمولاً دارای کلاچ جلو و عقب هم زمان است و معمولاً کلاچ جلوی آن قوی تر از کلاچ عقب آن است. این کلاچ ها دارای یک دسته میانی هستند که بین دو کلاچ سوئیچ می شوند.گنجایش نخ چرخ بایت رانر بیش از انواع چرخ ها است و می تواند 200 تا 300 متر نخ ماهیگیری را نیز بر روی خود جای دهد. بهترین صید ماهی های کپور معمولاً با همین چرخ ها حاصل می شود و قیمت این چرخ ها از انواع دیگر آن بیشتر است.

نکاتی برای تداوم بیشتر چرخ ماهی

هر چرخ را متناسب با نوع آب (شور-شیرین) استفاده کنید.
بعد از هر صید چرخ را تمیز کنید و بهترین تمیز کننده آب است و به هیچ عنوان از مواد شوینده استفاده نکنید.
جهت دوام بیشتر چرخ ،به طور مرتب آن را روغن کاری نمایید.

اجزای چرخ ماهیگیری

اسپول (قرقره)

اسپول در فارسی به معنی قرقره می باشد مثل قرقره نخ که در بحث خیاطی، نخ به دور آن پیچیده می شود اما اسپول چرخ ماهیگیری دارای شکل و شمایل بزرگتر و جنس مختلف دارد. اسپول یا کاسه چرخ، بزرگ‌ترین قطعه چرخ ماهیگیری و اولین بخش برای انتخاب است. میزان ظرفیت اسپول متناسب با ضخامت نخ می باشد که عموما بر روی جعبه چرخ مقادیر آن نوشته می شود. از لحاظ جنس هم بیشتر در نوع آلومینیوم ریختگی (دوام بیشتر) و گرافیت (وزن کمتر) می باشد.

ضریب چرخ دنده

ضریبی است که مثلا با یک دور چرخاندن آن ، چند دور نخ به دور اسپول پیچیده می شود. این ضریب یجور سرعت جمع کردن نخ را هم نشان می دهد که هر چه ضریب بالاتر باشد سرعت جمع کردن نخ هم بالاتر می رود. گاها در صید ماهی های کوچک ضریب بالا باعث پاره کردن دهان ماهی می شود اما در صید ماهی های بزرگ و پرتاب های بالا این گزینه بهتر است. لذا عدد مناسب برای شما باید با توجه به هدفتان انتخاب شود. بعضی از چرخ ها دو سرعته هستند که برای صید سرعت کمتر و برای جمع کردن نخ سرعت بالاتر انتخاب می شود .

 سیستم ترمز

یک چرخ باید دارای سیستم ترمز کاملاً محکم، قابل اطمینان و بدون خلاصی باشد. زمانی یک چرخ را بهترین می نامیم که بعد از فعال نمودن ترمز آن، بلافاصله دسته چرخ در آن مکان برای حرکت رو به عقب قفل گردد و هیچ گونه خلاصی نداشته باشد.

سیستم کلاچ

به طور معمول سیستم کلاچ در عقب یا جلوی چرخ های ماهیگیری قرار می گیرد. در برخی از چرخ ها دو کلاچ وجود دارد که یکی از آن در جلوی چرخ ، و یکی در عقب آن قرار گرفته است. چرخ هایی که سیستم کلاچشان در جلو قرار گرفته است، قویتر و از لحاظ عملکرد از انواع کلاچ عقب بهتر می باشند. هرچند کارایی چرخ کلاچ عقب ساده تر است.
در سال های اخیر نوعی چرخ به بازار آمده است که دارای کلاچی قوی در جلوی آن و کلاچی ضعیف تر در عقب آن هستند. این نوع کلاچ ها دسته ای جهت سوئیچ بین دو کلاچ دارند. این نوع چرخ های دارای دو کلاچ برای ماهیگیری به روش انتظاری و به ویژه صید ماهی کپور کاربرد دارند.

بلبرینگ

بسته به نوع چرخ ماهیگیری که قصد خرید آن را دارید، تعدادی بلبرینگ بر روی بخش های متحرک چرخ سوار می گردند. کار بلبرینگ ها، کمک به ایجاد حرکتی روان و نیروی بیشتر در چرخ می باشد. قطعاً چرخی که تعداد بلبرینگ های بیشتری داشته باشد، قدرت، روانی و کارایی بیشتر دارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *